Úvod

Znovu zaveden příspěvek do garančního fondu
(2.2.2018)

Od 1. ledna 2018 je znovu zaveden příspěvek nepojištěných do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Ten se týká těch, kteří mají své vozidlo registrované pro provoz, avšak nemají povinné ručení. Výjimku tvoří situace, kdy je vozidlo zapsáno jako vyřazené z provozu, zaniklé nebo vyvezené do jiného státu, a dále také případy jeho odcizení. Sazbu příspěvku určuje vyhláška Ministerstva financí ČR podle druhu vozidla. Sazba bude vyšší než běžné pojistné, ale bude ho kopírovat. Oproti předchozímu příspěvku, který byl zrušen před třemi lety, došlo ke snížení sazeb u běžných osobních automobilů, motocyklů do 350 cm3 a také u přívěsných vozíků. Důvodů, proč lidé porušují zákon a nemají zřízeno povinné ručení, je celá řada. Někteří si své jednání dobře uvědomují, zatímco jiní o porušení zákona možná ani nevědí. Jde především o případy, kdy mají lidé v garáži starý nepojízdný automobil nebo si neohlídali veškeré náležitosti související s prodejem vozidla druhé osobě. Pro tyto případy připravila ČKP informační kampaň, která chce veřejnost na změny v zákoně upozornit a pomoci tak těm, jichž se kontrola řádného pojištění týká. Pojištění si lze ověřit prostřednictvím aplikace na webu ČKP. Příspěvek ale nenahrazuje pojištění. Pokud bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, viník ji zaplatí do výše 1/3 z celkového nároku, maximálně však 300 000 Kč. Tento limit, který zavádí novela zákona o povinném ručení, má zabránit likvidačním finančním dopadům na viníky nehod způsobených nepojištěnými vozidly. Podle údajů ČKP je v ČR registrováno cca 130tis. vozidel bez povinného ručení, jež ročně způsobí zhruba 2500 nepojištěných škod za stovky milionů korun. Nabourá-li vás nepojištěné vozidlo, škodu vám uhradí ČKP z garančního fondu a tuto částku pak vymáhá po dlužníkovi. ČKP poskytne poškozenému plné odškodnění, a to i v případě, kdy vznikne velmi vysoká újma, již by nebyl její viník schopen poškozenému sám uhradit. Bez ČKP by motoristé museli škody po vinících, kteří často nemají dostatečné prostředky, vymáhat sami. Doposud byl garanční fond financován prostřednictvím členských příspěvků pojišťoven nabízejících pojištění odpovědnosti z provozu vozidel, tedy de facto pojistným hrazeným poctivými motoristy.(Zdroj: ČKP).

zobrazit všechny aktuality